szeroko

test1

Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w RP




Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej jest kongregacyjną społecznością religijną, skupiającą wyznawców niedogmatycznej oraz bezliturgicznej religii uniwersalistycznej, mającej źródło w wielokulturowym i wieloreligijnym doświadczeniu narodów oraz cywilizacji.

Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej pielęgnuje tradycje Braci Polskich, w tym fundamentalne zasady braterstwa wszystkich ludzi, wolności sumienia i wyznania oraz użyteczności w służbie dla drugiego człowieka.

Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej, szanując wartość wszystkich religii i wyznań, pozostaje z nimi w duchowej jedności, z poszanowaniem uniwersalnych wartości służących dobremu rozwojowi człowieka i świata..

Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej, w duchu wolności sumienia i wyznania współpracuje ze wszystkimi wspólnotami unitariańskimi oraz uniwersalistycznymi, innymi Kościołami i związkami wyznaniowymi, także ze środowiskami humanistycznymi, gnostycznymi, ateistycznymi.

Dla przystąpienia do Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest konieczna rezygnacja ze swojego wyznania bądź religii lub wystąpienie z macierzystego Kościoła, jeśli nie pozostaje to w sprzeczności z uniwersalistycznymi wartościami Wspólnoty.






Symbolem Wspólnoty jest logo – płonący kielich w dwóch przesuniętych okręgach, jako znak postępu ku prawdzie oraz poznaniu, symbolizujący odwagę prawdy oraz ofiary; wspólnotę a także przenikanie się uniwersalizmu ducha i materii.

Działamy w służbie człowiekowi oraz w duchu braterstwa wszystkich ludzi. Respektujemy uniwersalne wartości, służące dobremu rozwojowi człowieka i świata.

Wierzymy w wartość i godność człowieka. Wierzymy w siłę i autorytet ludzkiego rozumu i sumienia.

Celem naszej Wspólnoty jest nieustanna praca nad duchową formacją; szerzenie idei poszanowania i przestrzegania systemu uniwersalnych wartości.

Nazwa Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów pochodzi od łacińskich słów: „unus” - jeden i „unitas” - jedność oraz „universalism” czyli powszechny, obejmujący uniwersalną prawdę o Bogu i człowieku.







BÓG - to pojęcie wymykające się ludzkiemu poznaniu oraz ludzkiej definicji.
Jest najwyższą Wartością każdej religii. Każda z nich wytycza drogę do Boga, opartą o Pisma Święte, objawienia, systemy aksjologiczne i normatywne oraz tradycje kulturowe.

Unitarianie Uniwersaliści nie kreślą obrazu Boga, bo jest on niepoznawalny. Szanujemy wartość każdej religii oraz każdego wyznania.  Pozostajemy w duchowej jedności z wszystkimi religiami i wyznaniami świata.
Uważamy, że wszystkie wyznania i religie, niezależnie od czasów, kultur i cywilizacji w których powstały, mają wartość dla każdego, kto chce je zrozumieć. Wielość religii to wiele dróg do jedynego Boga.

Wszystkie religie są próbą zrozumienia jednego Boga

Nie uważamy naszej interpretacji pojęcia "BÓG" za nadrzędnej czy jedynie słusznej. Nie syntetyzujemy, ani nie kompilujemy doktryn religijnych.
Uważamy, że desygnaty pojęcia BÓG każdy definiuje sam, zgodnie z własnym rozumem oraz stopniem duchowości.
Najwyższym sędzią w sprawach wiary jest sumienie każdego człowieka. Wierzymy w siłę i autorytet ludzkiego rozumu i sumienia.
Wierzymy w wolność sumienia i wyznania oraz w równouprawnienie wszystkich religii i wyznań.
Wyznajemy zasadę braterstwa oraz użyteczności dla drugiego człowieka.
Nie wolno krzywdzić nikogo. Nie wolno niszczyć niczego.

Nasza religia ma źródło w wielokulturowym i wieloreligijnym doświadczeniu
narodów i cywilizacji.
Uważamy, że wszystkie religie kierują człowieka do Boga
i zawsze jest to jeden jedyny Bóg.

Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej wyznaje istnienie jednego i jedynego Boga, Którego wizja jest żywo obecna w doktrynie pięciu obecnie głównych religii świata: chrześcijaństwa, judaizmu, buddyzmu, hinduizmu oraz islamu.

Jest jeden jedyny BÓG,
który przemawia do ludzi
w różnym czasie, kulturach, cywilizacji.

Drogą do Boga są:
Miłość i Dobroć,
Pokora i Skromność,
Prawość i Sprawiedliwość.

Uniwersalna prawda o Bogu i człowieku - to braterstwo i jedność wszystkich ludzi i całego świata.
Wszyscy ludzie mają równe prawo do życia, wolności i sprawiedliwości. Godne życie człowieka jest ważniejsze od jakiejkolwiek ideologii czy filozofii.
Wszystko ma źródło w tej samej rzeczywistości, choć pozostaje poza granicami ludzkiego poznania



Religia to forma świadomości społecznej, obejmująca genezę, sens oraz cel istnienia człowieka, ludzkości i świata. Jej emanacja przybiera wymiar doktrynalny (wiara, doktryna), kultowy (czynności religijne, liturgia), wspólnotowy (wspólnota, kościół) oraz duchowy (mistyka).

Wyznanie to grupa wewnątrz danej religii. Np. w religii chrześcijańskiej wyznaniami są: katolicyzm, prawosławie, luteranizm, kalwinizm, mariawityzm i in. W buddyzmie wyznaniami są m.in. szkoły Theravada, Mahajana, Wadżrajana i in.

Na świecie istnieje ok. 10 tys. rozmaitych religii i wyznań.  Unitarianie Uniwersaliści uważają, że wielość wyznań jest wielością dróg do tego samego Boga.

Pięć największych religii świata to: chrześcijaństwo (ok. 2,3 mld. wiernych), islam (ok. 1,6 mld.), hinduizm (ok. 950 mln.), buddyzm (ok. 450 mln), shinto (ok. 120 mln). W naszym kręgu kulturowym, w gronie pięciu największych religii świata wymienia się judaizm (ok. 14,5 mln).  W naszej ocenie wartości religii nie mierzy się liczbą jej wyznawców - uważamy że wszystkie religie mają swoją niepowtarzalną oraz niezaprzeczalną wartość - bowiem kierują człowieka do Jedynego Boga.

Uważamy także, że każde Pismo Święte, każdej religii - Biblia, Koran, Sutry czy święte pisma hinduistyczne - mają swoją niepowtarzalną oraz niezaprzeczalną wartość, kierując człowieka różnymi drogami do tego samego, Jedynego Boga



Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów są obecne praktycznie we wszystkich krajach oraz na wszystkich kontynentach świata.

Najliczniejsza wspólnota unitariańska świata skupiona jest w Stanach Zjednoczonych, w Unitarian Uniwersalist of Association of Congregations (UUA). Ok. dwieście europejskich Wspólnot Unitariańskich zrzesza European Unitarian Uniwersalist (EUU).


Bracia Polscy

Bracia Polscy zwani byli socynianami (od Fausta Socyna, włoskiego myśliciela, który przystąpił do nich i miał duży wpływ na ich idee). Sami nazywali siebie Chrystianami (od Chrystusa) lub po prostu braćmi. Nazwa "Arianie" początkowo była złośliwym określeniem, mającym zrównać ich z heretykami (od heretyka Ariusza z IV wieku wyklętego przez Sobór w Nicei). W późniejszym okresie nazwa się przyjęła i straciła swój pejoratywny charakter.

Bracia Polscy wyłonili się ze Zboru Kalwińskiego w wyniku sporu chrystologicznego. Wg niektórych badaczy (Z. Ogonowski) przechodzili przez tryteizm (trzech Bogów, największym Ojciec), dyteizm (Ojciec największy, Syn mniejszy Bóg, Duch św - moc Boża), a w końcu do unitaryzmu (tylko Ojciec jest Bogiem). Inni badacze (A. Nangast) zauważają, że od razu Bracia Polscy mieli pogląd unitarny. Nie ulega wątpliwości, że Bracia Polscy byli antytrynitarzami i uznawali tylko jednego Boga Ojca.

Bracia Polscy byli przeciwko dogmatom - uznawali wyłącznie autorytet Biblii i ludzkiego rozumu. Odrzucali zewnętrzne autorytety w sprawach wiary. Byli wielkimi zwolennikami i propagatorami tolerancji religijnej i wolności sumienia. Uważali, że wybór religii musi być dobrowolną decyzją człowieka. Uważali, że zbawienie może osiągnąć każdy, niezależnie od wyznawanej przez siebie wiary.

Bracia Polscy ściśle przestrzegali zasad etycznych. Prawdziwa wiara - to ufność w Boga oraz posłuszeństwo Jego nakazom. Kto mówi, że wierzy, a nie wypełnia nakazów - ten jest faktycznie niewierzący.

Idee tolerancji Braci Polskich miały ogromny wpływ na świat. Były na ówczesne czasy rewolucyjne i kontrowersyjne. Również ich poglądy na rozdzielenie Państwa od Kościoła były inspiracją dla wielu ludzi. Przyczynili się do fundamentalnych zmian społecznych i obyczajowych. Ich idee rozprzestrzeniły się bardzo szybko po całej Europie. Znano ich w Anglii, Holandii, Włoszech, Niemczech i w wielu innych krajach. Izaak Newton inspirował się ich poglądami i był kryptoarianinem. W bibliotece Johna Locke'a znajdywało się pełno pism ariańskich.

Bracia Polscy zostali w 1648 roku wygnani z Polski, wskutek religijnych prześladowań (kontrreformacji). Cierpieli i umierali za wiarę i posłuszeństwo Bogu i Jego nakazom.

Katechizm Rakowski - wydane w 1604 w Rakowie wyznanie wiary Braci Polskich, jako jedno z pierwszych w historii Europy, głosiło zasadę racjonalizmu i tolerancji religijnej. Katechizm był jednym ze źródeł Konstytucji USA.  Wymieniony jest przez UNESCO jako jedno z najważniejszych dzieł w historii ludzkości.



Prawo

Art. 25 Konstytucji Rzeczypospolitej stanowi:
  1. Kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione.
  2. Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
  3. Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego.
  4. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a Kościołem Katolickim określają umowa międzynarodowa zawarta ze Stolicą Apostolską i ustawy.
  5. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi określają ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi przedstawicielami.
Art. 53 Konstytucji Rzeczypospolitej stanowi:
  1. Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.
  2. Wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwę, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie. Wolność religii obejmuje także posiadanie świątyń i innych miejsc kultu w zależności od potrzeb ludzi wierzących oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują.
  3. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
  4. Religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób.
  5. Wolność uzewnętrzniania religii może być ograniczona jedynie w drodze ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności lub wolności i praw innych osób.
  6. Nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych.
  7. Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania.



Desideratum

Idź łagodnie przez zamęt i pośpiech, pamiętając o tym jaki spokój możesz znaleźć w ciszy.
Tak dalece jak to możliwe, nie wyrzekając się siebie, bądź w dobrych stosunkach z innymi ludźmi.
Prawdę swą głoś spokojnie i jasno, słuchając też tego, co mówią inni: nawet głupcy i ignoranci, oni też mają swą prawdę.
Jeżeli porównujesz się z innymi możesz stać się próżny lub zgorzkniały, albowiem zawsze będą lepsi i gorsi od ciebie.
Ciesz się zarówno swymi osiągnięciami jak i planami. Wykonuj z sercem swą pracę, jakkolwiek by była skromna. Jest ona trwałą wartością w zmiennych kolejach losu.
Zachowaj ostrożność w swych przedsięwzięciach - świat bowiem pełen jest oszustwa. Lecz niech ci to nie przesłania prawdziwej cnoty; wielu ludzi dąży do wzniosłych ideałów i wszędzie życie jest pełne heroizmu.
Bądź sobą, a zwłaszcza nie zwalczaj uczuć; nie bądź cyniczny wobec miłości, albowiem w obliczu wszelkiej oschłości i rozczarowań jest ona wieczna jak trawa.
Przyjmuj pogodnie to, co lata niosą, bez goryczy wyrzekając się przymiotów młodości. Rozwijaj siłę ducha, by w nagłym nieszczęściu mogła być tarczą dla ciebie. Lecz nie dręcz się tworami wyobraźni. Wiele obaw rodzi się ze znużenia i samotności.
Obok zdrowej dyscypliny bądź łagodny dla siebie. Jesteś dzieckiem wszechświata: nie mniej niż gwiazdy i drzewa masz prawo być tutaj i czy to jest dla ciebie jasne czy nie, nie wątp, że wszechświat jest taki jaki być powinien.
Tak więc bądź w pokoju z Bogiem, cokolwiek myślisz o Jego istnieniu i czymkolwiek się zajmujesz i jakiekolwiek są twe pragnienia; w zgiełku ulicznym, zamęcie życia, zachowaj pokój ze swą duszą.
Z całym swym zakłamaniem, znojem i rozwianymi marzeniami ciągle jeszcze ten świat jest piękny...
Bądź uważny, staraj się być szczęśliwy.


W ostatnich tygodniach 2013 roku zakończyły się obrady Synodu Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej.  Po wielomiesięcznej debacie i konsultacjach, Synod uchwalił podstawowe dokumenty Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w R.P.

Synod uchwalił KANON, określający fundamentalne zasady doktrynalne wiary Unitarian Uniwersalistów, a także gruntownie znowelizował Statut Wspólnoty, zgodnie ze znakami czasu.

Dokumenty przyjęte przez Synod, zgodnie z obowiązującym prawem, zostały przekazane także odpowiednim władzom państwowym, które odnotowały treść uchwalonych dokumentów w rejestrze Kościołów i Związków Wyznaniowych.



null

null


Minister administracji i cyfryzacji, Pan Michał Boni, zwrócił się do dr Helmuta Iwa, Prezydenta Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej, z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie rządowych propozycji zmian ustaw wyznaniowych obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej.


Odpowiedź Prezydenta Wspólnoty w sprawie zmian ustaw
Prezydent Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej, dr Helmut Iwa, wystosował odpowiedź do Ministra Administracji i Cyfryzacji Michała Boniego, w związku z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie propozycji zmian niektórych ustaw wyznaniowych obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej.



Publikujemy pełną treść odpowiedzi Prezydenta Wspólnoty:



Szanowny Pan  MICHAŁ BONI
Minister Administracji i Cyfryzacji

Wasz znak: MAC 2196/2012



Szanowny Panie Ministrze,

W odpowiedzi na pismo Pana Ministra z 19 marca 2012 r., mam zaszczyt uprzejmie poinformować, że Rada Naczelna Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej z uwagą zapoznała się z założeniami rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczenia proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzenia Funduszu Kościelnego oraz niektórych innych ustaw.

Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej jest wolną społecznością religijną o zasięgu międzynarodowym, typu kongregacyjnego; ma charakter pluralistyczny oraz demokratyczny; łączy osoby wyznające unitariańskie zasady i idee religijne, wyrastające z wielokulturowych i wieloreligijnych doświadczeń narodów oraz cywilizacji. Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej szczególnie pielęgnuje tradycje Braci Polskich, w tym fundamentalne zasady braterstwa wszystkich ludzi, wolności sumienia i wyznania, użyteczności w służbie dla drugiego człowieka oraz etykę i moralność w miejsce dogmatów i rytuałów.

Pragniemy podkreślić, że szanując znaczenie wspólnoty wyznaniowej czy religijnej, umożliwiającej swym członkom wzajemne wsparcie i pomoc w dążeniu do Prawdy, wyrażamy także przekonanie, iż kwestie o charakterze materialnym nie mogą stanowić pierwszoplanowej płaszczyzny rozsądnego współdziałania Państwa ze Związkami Wyznaniowymi.

Rozumiejąc jednakże intencje Autorów proponowanych założeń do ustawy, pragniemy zwrócić uwagę Pana Ministra na istotny aspekt proponowanych rozwiązań, w nadziei iż może to okazać się pomocne Władzom Państwowym.

Pragniemy podkreślić, że akceptujemy jako demokratyczną ideę umożliwienia obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej corocznego przekazywania świadczenia materialnego na rzecz wybranego Kościoła lub Związku Wyznaniowego, w postaci określonego % indywidualnego podatku dochodowego od osób fizycznych. Proponowany mechanizm przekazywania tego świadczenia może jednak, w naszej ocenie, budzić zastrzeżenia w kontekście art. 53 ust. 7 Konstytucji R.P. oraz art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych.

Rzecz w tym, że norma art. 53 ust. 7 Konstytucji R.P. stanowi, iż „Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania”, natomiast art. 27 ust. 1 w/w ustawy wprost zakazuje „przetwarzania danych ujawniających (…) przekonania religijne (…)”.

W ocenie Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej, przekazywanie przez obywateli R.P. określonej części podatku dochodowego na wyraźnie wskazany Kościół lub Związek Wyznaniowy wydaje się naruszać przywołane normy prawa, bowiem w ten sposób ujawniane oraz przetwarzane przez organy Państwa – i to w sposób zindywidualizowany, dotyczący konkretnego obywatela R.P. - będą dane dotyczące przekonań religijnych konkretnych obywateli.

W naszej ocenie zatem - aby respektować w pełni konstytucyjną zasadę wolności wyznania oraz zasadę ochrony sfery wyznaniowej przed jakąkolwiek ingerencją organów Państwa – wydaje się wskazane wprowadzenie modyfikacji w tym zakresie, która mogłaby polegać na tym, iż obywatele R.P. mieliby prawo przekazania określonego „odpisu podatkowego” np. na Fundusz Wyznaniowy.

Środki materialne zgromadzone w Funduszu, a pochodzące z dobrowolnych wpłat obywateli, mogłyby być przekazywane poszczególnym Kościołom i Związkom Wyznaniowym w dwojaki sposób. Po pierwsze np. poprzez podział zasadniczej części zgromadzonych środków wg. określonego, uzgodnionego przez Państwo i Związki Wyznaniowe algorytmu, uwzględniającego np. dane statystyczne o liczebności poszczególnych Wspólnot Wyznaniowych. Po drugie, także poprzez materialne wsparcie dla mniejszych liczebnie Kościołów i Wspólnot Wyznaniowych, w trybie decyzji podejmowanych wg. przejrzystych kryteriów przez np. Radę Funduszu, będącą przedstawicielstwem zainteresowanych Związków Wyznaniowych.

Taki demokratyczny mechanizm, w naszej ocenie, z jednej strony dałby obywatelom R.P. gwarancję poszanowania ich sfery prywatności, której istotnym elementem mogą być kwestie sumienia oraz wyznania – nie każdy obywatel bowiem chce je publicznie uzewnętrzniać. Z drugiej strony stanowiłby również demokratyczną odpowiedź europejskiego Państwa na obawy wyrażane w tym zakresie przez Przedstawicieli mniejszych liczebnie Kościołów i Związków Wyznaniowych.

Wspólnota Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej wyraża obawę, że publikowanie przez organy Państwa „wykazów Kościołów i innych Związków Wyznaniowych”, ich kont bankowych, a zwłaszcza powierzenie urzędom skarbowym zbierania danych ujawniających preferencje wyznaniowe obywateli – mogą w konsekwencji stanowić nadmierną i całkowicie zbędną w demokratycznym państwie prawa ingerencję Państwa w sferę prywatności obywatela, a także w delikatną materię wolności sumienia i wyznania.

Ufamy, że Pan Minister, zaangażowany w sprawy publiczne Państwa, zechce wnikliwie rozważyć nasze uwagi i zaproponować rozwiązanie, w pełni respektujące konstytucyjne zasady wolności sumienia i wyznania oraz ochronę prywatności obywateli.

z wyrazami szacunku i poważania,
w imieniu Rady Naczelnej
Wspólnoty Unitarian Uniwersalistów w Rzeczypospolitej Polskiej

Rev. dr Helmut I W A
Prezydent Wspólnoty

null

null


Dawny adres witryny:
www.unitarianie-uniwersalisci.pl/index.php

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz