Polscy unitarianie i rodzimowiercy razem powitali wiosnę



Universis-Socjalna Inicjatywa Nieklerykalna
Zaproszeni do pomocy przy topieniu Marzanny wzięliśmy udział w ciekawym wydarzeniu religijnym organizowanym przez Rodzimy Kościół Polski. W rytmie energetycznych bębnów, z okrzykiem "odejdż martwe, odejdź stare, my palimy gody jare!" pożegnaliśmy zimę.
-To, co złe, już odeszło, teraz nie ma już co narzekać, tylko od nowa rozpocząć lepszy rok- skomentowała jedna z uczestniczek.
Wieczorem, w Chramie Mazowieckim niedaleko Warszawy, uczestniczyliśmy w obrzędzie Jarych Godów. Poganie przyjęli nas serdecznie i chętnie odpowiadali na nasze pytania. Złożyli słowiańskim bóstwom ofiary z miodu, mąki, kaszy, maku i chleba wypiekanego według receptur naszych przodków. Każdy z uczestników rytuału zwracał się do bóstw prosząc ich o wsparcie lub dziękując. Bardzo podobny rytuał mają kościoły unitariańskie, tylko że u nich po końcu intencji obecni nie krzyczą głośno "sława bogom!". No i nie piją miodu z jednego rogu.
Był i rytuał zaplecin- odpowiednika postrzeżyn oznaczający oficjalne przyjęcie dziewczynki lub kobiety do grona wspólnoty.
Po złożeniu ofiar bogom i przodkom zaproszono wszystkich na biesiadę przy ognisku w tym do bigosu z wielkiego kociołka. Były ciekawe rozmowy dotyczące m.in. słowiańskich zwyczajów i poszanowania przyrody.
Natrafiliśmy na dobrze zorganizowaną grupę, przy szczególnym szacunku do słowiańszczyzny otwartą jednak na inne narodowości, tolerancyjną i życzliwą. I chociaż mamy już XXI w., to przy rytuałach dało się jej odtworzyć dawną duchowość, albo przynajmniej poczuć jej smak. To nie jest grupa rekonstrukcyjna, ani skansen, to zgromadzenie religijne. Z taką religią nam, unitarianom , jest po drodze, przynajmniej takie zdanie mieli uczestniczy spotkania.
Odchodząc krzyknęliśmy z serca "sława bogom!" mając nadzieję na dalszą współpracę z Kościołem Rodzimowierczym (Rodzimy Kościół Polski).




Wierzenia Rodzimego Kościoła Polskiego

Wiara Rodzimego Kościoła Polskiego z jednej strony opiera się na henoteizmie, a z drugiej na syntezie panteizmu (czy nawet panenteizmu) i politeizmu – czyli na przekonaniu, że o losie świata decyduje siła kosmiczna zwana Bogiem Najwyższym (przez wielu rodzimowierców z RKP utożsamianym z Metawszechświatem), którego poszczególnymi przejawami (kolejnymi wcieleniami) są inni, pomniejsi bogowie.

Choć oficjalnie w RKP boga najwyższego określa się mianem Świętowit, o tyle w powszechnym użyciu równie popularne są pozostałe imiona ze szczytu rodzimowierczego panteonu słowiańskich bogów (jak np. Perun czy Swaróg); członkowie RKP przyjmują bowiem, iż Bóg Najwyższy niezależnie od imienia pod jakim będzie czczony zawsze pozostanie Bogiem Najwyższym, a jego rzeczywiste, prawdziwe imię (o ile takowe w ogóle posiada) zawsze pozostanie poza ograniczoną ludzką percepcją. Członkowie tego związku wierzą, iż w takiej postaci (jako wieczny, nieskończony i nieograniczony absolut – w sobie zawierający wszelkie racje swego bytu) Bóg Najwyższy nie może być opisywany powszechnie używanymi pojęciami dobra i zła czy też innymi ludzkimi subiektywnymi kryteriami. Jednocześnie przyjmują jednak, że tym kryteriom (choć w różnej skali) podlegają pozostali, pomniejsi bogowie i boginie, znajdujący się bliżej poszczególnych sfer ludzkiej egzystencji. Pozostali bogowie i boginie (będący uproszczonymi przejawami Boga Najwyższego) sprawują pieczę nad konkretnymi aspektami związanymi z naturą (z którymi często są wręcz utożsamiani).

Kościół ten jest związkiem religijnym opartym na demokracji. Deklaruje daleko posuniętą tolerancję i sprzeciw wobec rasizmu, nazizmu i szerzenia nietolerancji wobec ludzi o innej religii, odmiennym pochodzeniu czy narodowości.

Obchody głównych świąt cyklicznych są zazwyczaj publiczne i ogólnie dostępne – uczestniczyć w nich mogą również osoby spoza związku, którym bliska jest rodzima wiara i kultura. Świętom towarzyszy stosowna liturgia, której przewodzi ofiarnik lub wyznaczony żerca.

Rodzimy Kościół Polski posługuje się trzema symbolami religijnymi. Są nimi Ręce Boga, Światowid ze Zbrucza oraz Świętowit woliński.


https://pl.wikipedia.org/wiki/Rodzimy_Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82_Polski

Stołeczny Marsz Powitania Wiosny

Stołeczny Marsz Powitania Wiosny added a new photo.

Natomiast kim są warszawscy unitarianie uniwersaliści można dowiedzieć się na stronie UNITARIANIZM/Kim są Unitarianie?

Komentarze

  1. Szacunek, tolerancja i życzliwość wymagają wzajemności. Jest to jedna z podstawowych zasad w RKP.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

25 grudnia - Narodzenie wielu bogów

Kościół Anglokatolicki i templariusze w Polsce

Tadeusz Kościuszko - cytaty