Medytacja w buddyzmie tybetańskim
Karma Kagyu znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagyu zapoczątkowana przez I Karmapę Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.
Celem medytacji buddyjskiej jest uwolnienie umysłu od wszelkich ograniczeń i zaciemnień oraz urzeczywistnienie w pełni wszystkich jego doskonałych właściwości takich jak np. przejrzystość, współczucie, pierwotna mądrość. Regularna praktyka medytacji buddyjskiej, szczególnie metod wadżrajany, sprawia, że w coraz większym stopniu wszystko, co się wydarza, jest doświadczane jako pełne świeżości i interesujące, a nasze aktywności dla dobra innych stają się naturalne i pełne znaczenia.
W tradycji Karma Kagju stosuje się wiele różnych form buddyjskiej medytacji zaczynając od prostych praktyk, których celem jest uspokojenie umysłu, aż po złożone tantryczne medytacje angażujące ciało (mudry), mowę (mantry) i umysł (kreatywne wyobrażenia), które umożliwiają w ciągu jednego życia urzeczywistnić owoc buddyjskiej ścieżki tj. doskonały stan Buddhy. Są to metody, które pozwalają uczynić częścią buddyjskiej ścieżki wielogodzinną pracę zawodową, opiekowanie się rodziną czy inne codzienne zobowiązania. W ten sposób możemy wszystkie nasze życiowe doświadczenia wykorzystać jako krok na ścieżce do Przebudzenia.
Medytacje buddyjskie stosowane w tradycji Karma Kagju działają one na zasadzie identyfikacji z doskonałymi właściwościami zawartymi w naturze naszego umysłu, za pomocą głębokiej koncentracji (medytacje szine) i obserwacji wewnętrznych stanów i samego umysłu(medytacja lhagthong), który je przeżywa, lub utożsamiamy się poprzez symboliczne, przebudzone formy różnych aspektów Buddhy, powtarzanie mantr, ćwiczenia z kanałami energii, wiatrami energii i głębokim oddechem(specjalne ćwiczenia oddechowe), jogiczne ćwiczenia fizyczne itd. Są to niezwykle szybko działające metody Wadżrajany.
Niezależnie od wybranej(przez nas samych lub z pomocą nauczyciela)formy medytacji, podstawą skutecznej praktyki jest uzyskanie dokładnych wyjaśnień od kwalifikowanego buddyjskiego nauczyciela lub innej upoważnionej osoby. Niektóre buddyjskie medytacje wymagają spełnienia pewnych szczególnych wymagań np. otrzymanie upoważnienia (skt. abhiszeka tyb. łang kur), przekazu do konkretnego tekstu praktyki (tyb. lung), oraz ustnych wyjaśnień jak według tego tekstu praktykować (tyb. tri). Ponieważ metody te są niezwykle głębokie, zwykle wymagają szeregu intensywnych przygotowań np. w formie praktyki zwanej nyndro, która składa się z ośmiu części: czterech praktyk ogólnych i czterech praktyk głównych:
-Schronienie i bodhicitta
-Medytacja Wadżrasattwy
-Podarowanie mandali
-Guru joga
Praktyki te są tak ważne, iż często wystarczają na całe życie, zaś próby pośpiesznego ich „zaliczenia” są jedynie oszukiwaniem siebie samego. Jednak nyndro nie zawsze jest możliwe, ponieważ musimy mieć do tego odpowiednie, także zewnętrzne, warunki i czas. Zwyczajni praktykujący, którzy nie aspirują do praktyki zaawansowanych, sekretnych metod Wadżrajany takich jak np. Sześć Dharm Naropy nie muszą jednak angażować się w te czasochłonne ćwiczenia. Szkoła Karma Kagju dysponuje wielkim bogactwem nauk i medytacji pozwalających sensownie wykorzystać nasze życie i rozwinąć pozytywny potencjał drzemiący w ludzkiej naturze bez konieczności angażowania się w praktyki nyndro, czy np. Sześć Dharm Naropy.
Paweł Włodarczyk
Od 30 lat praktykuję Buddyzm Tybetański linii Karma Kagyu pod opieką zachodnich i tybetańskich lamów. Moimi rdzennymi(głównymi) nauczycielami są Tenga Rinpocze i Ceczu Rinpocze. Jestem zwolennikiem praktykowania buddyzmu w duchu Rime, czyli bez podziałów, uprzedzeń i ograniczeń. Na przykład wspaniały XVI Karmapa był wielkim zwolennikiem ruchu Rime.
Źródło:
https://buddyzmwadzrajana.blogspot.com/2015/09/tybetanskie-techniki-dywinacyjne-tyb-mo.html
Celem medytacji buddyjskiej jest uwolnienie umysłu od wszelkich ograniczeń i zaciemnień oraz urzeczywistnienie w pełni wszystkich jego doskonałych właściwości takich jak np. przejrzystość, współczucie, pierwotna mądrość. Regularna praktyka medytacji buddyjskiej, szczególnie metod wadżrajany, sprawia, że w coraz większym stopniu wszystko, co się wydarza, jest doświadczane jako pełne świeżości i interesujące, a nasze aktywności dla dobra innych stają się naturalne i pełne znaczenia.
Medytacja buddyjska to precyzyjna metoda pracy z umysłem. Uspokaja umysł i uniezależnia go od zmieniających się nieustannie warunków. Celem medytacji jest uwolnienie umysłu od wszelkich słabości i ograniczeń oraz rozwinięcie w pełni wszystkich jego doskonałych właściwości, szczególnie nieustraszonej mądrości, spontanicznej radości i aktywnego współczucia. Lama Ole Nydahl naucza podstaw medytacji. Pokazuje jak niezwykły mamy potencjał i jak dzięki medytacji możemy go ujawnić.
Lama Ole Nydahl jest wysoko wykwalifikowanym nauczycielem medytacji w tradycji buddyzmu szkoły Karma Kagyu znajdującej się pod duchowym przewodnictwem 17 Karmapy Taje Dordże. Lama Ole Hydahl od ponad 30 lat nieustannie podróżuje, wykłada nauki buddy, prowadzi kursy medytacyjne oraz odwiedza ośrodki. Założył ponad 600 ośrodków medytacyjnych w 44 krajach na świecie. Na zachodzie ma ponad 10 tysięcy uczniów. Jest autorem wielu książek, m.in.: „O naturze rzeczy", „Budda i miłość", „Buddowie dachu świata", „Dosiadając tygrysa", „Wielka Pieczęć".
W tradycji Karma Kagju stosuje się wiele różnych form buddyjskiej medytacji zaczynając od prostych praktyk, których celem jest uspokojenie umysłu, aż po złożone tantryczne medytacje angażujące ciało (mudry), mowę (mantry) i umysł (kreatywne wyobrażenia), które umożliwiają w ciągu jednego życia urzeczywistnić owoc buddyjskiej ścieżki tj. doskonały stan Buddhy. Są to metody, które pozwalają uczynić częścią buddyjskiej ścieżki wielogodzinną pracę zawodową, opiekowanie się rodziną czy inne codzienne zobowiązania. W ten sposób możemy wszystkie nasze życiowe doświadczenia wykorzystać jako krok na ścieżce do Przebudzenia.
Medytacje buddyjskie stosowane w tradycji Karma Kagju działają one na zasadzie identyfikacji z doskonałymi właściwościami zawartymi w naturze naszego umysłu, za pomocą głębokiej koncentracji (medytacje szine) i obserwacji wewnętrznych stanów i samego umysłu(medytacja lhagthong), który je przeżywa, lub utożsamiamy się poprzez symboliczne, przebudzone formy różnych aspektów Buddhy, powtarzanie mantr, ćwiczenia z kanałami energii, wiatrami energii i głębokim oddechem(specjalne ćwiczenia oddechowe), jogiczne ćwiczenia fizyczne itd. Są to niezwykle szybko działające metody Wadżrajany.
Niezależnie od wybranej(przez nas samych lub z pomocą nauczyciela)formy medytacji, podstawą skutecznej praktyki jest uzyskanie dokładnych wyjaśnień od kwalifikowanego buddyjskiego nauczyciela lub innej upoważnionej osoby. Niektóre buddyjskie medytacje wymagają spełnienia pewnych szczególnych wymagań np. otrzymanie upoważnienia (skt. abhiszeka tyb. łang kur), przekazu do konkretnego tekstu praktyki (tyb. lung), oraz ustnych wyjaśnień jak według tego tekstu praktykować (tyb. tri). Ponieważ metody te są niezwykle głębokie, zwykle wymagają szeregu intensywnych przygotowań np. w formie praktyki zwanej nyndro, która składa się z ośmiu części: czterech praktyk ogólnych i czterech praktyk głównych:
-Schronienie i bodhicitta
-Medytacja Wadżrasattwy
-Podarowanie mandali
-Guru joga
Praktyki te są tak ważne, iż często wystarczają na całe życie, zaś próby pośpiesznego ich „zaliczenia” są jedynie oszukiwaniem siebie samego. Jednak nyndro nie zawsze jest możliwe, ponieważ musimy mieć do tego odpowiednie, także zewnętrzne, warunki i czas. Zwyczajni praktykujący, którzy nie aspirują do praktyki zaawansowanych, sekretnych metod Wadżrajany takich jak np. Sześć Dharm Naropy nie muszą jednak angażować się w te czasochłonne ćwiczenia. Szkoła Karma Kagju dysponuje wielkim bogactwem nauk i medytacji pozwalających sensownie wykorzystać nasze życie i rozwinąć pozytywny potencjał drzemiący w ludzkiej naturze bez konieczności angażowania się w praktyki nyndro, czy np. Sześć Dharm Naropy.
Paweł Włodarczyk
Od 30 lat praktykuję Buddyzm Tybetański linii Karma Kagyu pod opieką zachodnich i tybetańskich lamów. Moimi rdzennymi(głównymi) nauczycielami są Tenga Rinpocze i Ceczu Rinpocze. Jestem zwolennikiem praktykowania buddyzmu w duchu Rime, czyli bez podziałów, uprzedzeń i ograniczeń. Na przykład wspaniały XVI Karmapa był wielkim zwolennikiem ruchu Rime.
Źródło:
https://buddyzmwadzrajana.blogspot.com/2015/09/tybetanskie-techniki-dywinacyjne-tyb-mo.html
Komentarze
Prześlij komentarz