szeroko

test1

Judaizm w pigułce

Czym jest judaizm?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, czym jest judaizm, oto lista jego głównych przekonań. To nie jest oficjalna lista, ale te wierzenia były szeroko kultywowane przez religijnych Żydów przez tysiące lat.

Jeśli chodzi o moje kwalifikacje, nauczałem judaizmu przez całe życie, w tym przez dwa lata jako członek Wydziału Studiów Judaistycznych w Brooklyn College; napisałem dwie książki i setki artykułów o judaizmie; także dwa tomy – Genesis i Exodus – z przewidywanego pięciotomowego komentarza do Tory (zwanego „Racjonalną Biblią”).



Publikuję tę listę, ponieważ coraz mniej Żydów wie cokolwiek o judaizmie i ponieważ wielu nie-Żydów, co zrozumiałe, ale błędne, utożsamia judaizm z tym, w co wierzy większość Żydów.

I. Istnieje jeden uniwersalny Bóg.

Ten Bóg jest Stwórcą świata i Bogiem całej ludzkości.

II. Jeden uniwersalny Bóg oznacza, że ​​istnieje jedna uniwersalna moralność.

III. Bóg jest:

a) Niecielesny (niematerialny): cała materia się kończy.

b) Odwieczny i wieczny: cała materia ma początek i koniec. Jednak Bóg istnieje poza czasem.

c) Poza naturą: Boga nie ma w naturze. A natura nie jest boska.

d) Osobisty: Bóg zna każdego z nas.

e) Dobry: Bóg jest moralny, sprawiedliwy i współczujący.

IV. Bóg jest Bogiem objawionym w Torze – Bogiem Stworzenia, Bogiem Izraela, Bogiem Dziesięciu Przykazań.

V. Podstawowym żądaniem Boga jest, aby ludzie byli dobrzy.

Dlatego Bóg bardziej dba o to, jak postępujemy wobec siebie, niż o to, jak postępujemy wobec Niego – tak jak nam, ludziom, bardziej zależy nam na tym, jak nasze dzieci traktują się nawzajem, niż na tym, jak nas traktują.

Dlatego właściwe zachowanie jest ważniejsze niż intencje, a nawet bardziej niż wiara.

VI. Istnieje życie pozagrobowe – Bóg nagradza dobrych i karze złych.

Jeśli dobrych i złych czeka taki sam los, to albo Boga nie ma, albo Bóg nie jest sprawiedliwy.

VII. Chociaż istnieje życie pozagrobowe, Bóg chce, abyśmy byli zajęci tym życiem.

VIII. Nagroda w życiu pozagrobowym („niebo”) jest dostępna dla wszystkich dobrych ludzi, nie tylko dobrych Żydów.

IX. Ludzie nie rodzą się z natury dobrzy.

Dlatego zło pochodzi przede wszystkim z wnętrza człowieka, a nie z przyczyn zewnętrznych, takich jak ubóstwo.

Dlatego najważniejszym zadaniem społeczeństwa musi być tworzenie dobrych ludzi, co jest podstawowym celem judaizmu.

X. Wszyscy ludzie zostali stworzeni na obraz Boga.

Dlatego rasizm jest teologicznie wykluczony.

Dlatego najważniejszym rozróżnieniem między ludźmi nie jest ich rasa, religia, narodowość, klasa czy płeć; jest nim ich zachowanie. Według słów Viktora Frankla: „Są tylko dwie rasy ludzi: dobrzy i źli [przyzwoici i nieprzyzwoici – w sensie moralnym]”.

Dlatego życie ludzkie jest święte, a życie zwierząt nie jest (chociaż nie wolno nam zadawać zwierzętom nieuzasadnionego cierpienia).

XI. Bóg stworzył świat dla człowieka.

Dlatego natura nie ma celu bez człowieka, który ją docenia i (odpowiedzialnie) z niej korzysta.

XII. Żydzi to Naród Wybrany, wybrany, aby przyprowadzić ludzkość do Boga Tory i Dziesięciu Przykazań (ale niekoniecznie do judaizmu).

Wybranie nigdy nie oznaczało, że Żydzi są lepsi niż ktokolwiek inny. Rzeczywiście, Tora i cała hebrajska Biblia robią wszystko, aby przedstawić Żydów jako pełnych wad.

XIII. Tora pochodzi od Boga.

To przekonanie niekoniecznie oznacza, że ​​Bóg dyktował każde słowo Tory. Nie oznacza to również, że obowiązuje tylko dosłowne odczytanie Tory. Oznacza to, że Tora ostatecznie pochodzi od Boga, a nie od ludzi.

XIV. Również judaizm ma trójcę: Boga, Torę i Izraela (co oznacza ludność żydowską i Ziemię Izraela).

Usunięcie któregokolwiek z nich sprawia, że nie ma już judaizmu. To tak, jakby Ojciec, Syn lub Duch Święty zostali usunięci z chrześcijaństwa.

XV. Wiara żydowska opiera się na dwóch filarach: Stworzeniu i Wyjściu (Exodusie).

Judaizm nie może przetrwać zaprzeczenia boskości któregokolwiek z nich. Są one dla judaizmu tym, czym dla chrześcijan jest ukrzyżowanie i zmartwychwstanie.

XVI. Judaizm jest religią rozróżnień.

Te rozróżnienia to:

a) Bóg i człowiek.

b) Zło i dobro.

c) Mężczyzna i kobieta.

d) Święte i zwyczajne.

e) Życie i śmierć.

XVII. Judaizm może uszlachetnić każdego.

Dlatego też każdy nie-Żyd może przyjąć judaizm i zostać członkiem narodu żydowskiego. Ale nikt nie musi zostać Żydem, aby zostać zbawionym.

Dennis Prage


Źrodlo:
https://bit.ly/2Tmgp5n

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawie i przystępnie napisane. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń