Rejestracja Reformowanego Kościoła Katolickiego w Polsce

28 stycznia 2020 roku Reformowany Kościół Katolicki w Polsce uzyskał prawne uznanie przez Państwo i został oficjalnie wpisany do Rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych przy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Kościół jest częścią międzynarodowej Ekumenicznej Wspólnoty Katolickiej (Ecumenical Catholic Communion in Europe), zrzeszającej liberalne Kościoły starokatolickie. Tym samym Reformowany Kościół Katolicki między innymi uzyska możliwość prowadzenia lekcji religii w szkole, będzie mógł posiadać własny cmentarz, a duchowni wobec prawa zyskają wszystkie przywileje przewidziane w ustawach (m.in. podatkowe i socjalne).
W Polsce procedurę rejestracji Kościoła lub Związku Wyznaniowego rozpoczyna wniosek składany do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prawo do złożenia takiego wniosku ma co najmniej 100 obywateli posiadających pełną zdolność do czynności prawnych.

Wymagana kontrola bezpieczeństwa

null

On 28/01/2020, the Reformed Catholic Church in Poland obtained legal recognition by the Polish state and was entered in the Register of Churches and Other Religious Associations at the Ministry of the Interior and Administration. The Reformed Catholic Church is part of the Ecumenical Catholic Communion. The Reformed Catholic Church, among others, will be able to teach religion at schools, will be able to own its own cemetery, and clergymen gain all the privileges and obligations of priests referred to in the statutes (including tax and social privileges and obligations).
In Poland, the church registration procedure begins with an application submitted to the Ministry of the Interior and Administration. At least 100 Polish citizens with full capacity to perform acts in law have the right to submit such an application.


Kaplica Reformowanego Kościoła Katolickiego w Poznaniu/Chapel of the Reformed Catholic Church in Poznań




WIĘCEJ INFORMACJI

Jesteśmy wspólnotą ochrzczonych mężczyzn i kobiet, świeckich i duchownych. Zjednoczeni wezwaniem Ducha Świętego, tworzymy rodzinę wierzących, aby głosić Dobrą Nowinę o zbawieniu, sprawiedliwości i pojednaniu; aby nieść Chrystusa jako przyjaciela, brata, ucieczkę i wytchnienie oraz aby przez modlitwę, studium słowa Bożego, służbę bliźnim oraz celebrowanie liturgii i sakramentów czynić nasze życie podobnym do życia naszego Pana Jezusa Chrystusa.

Jesteśmy Dziećmi Bożymi i członkami wspólnoty Kościoła, zgromadzonymi w Ekumenicznej Wspólnocie Katolickiej (Ecumenical Catholic Communion).

Mówiąc o Kościele, pragniemy przywołać słowa św. Ignacego Antiocheńskiego, Ojca Kościoła z II w., który podkreślał, że Kościół jest „Wspólnotą wspólnot”. Wierzymy, że Kościół założony przez Jezusa jest obecny we wszystkich lokalnych wspólnotach chrześcijańskich, które zachowują wiarę apostolską, celebrują sakramenty oraz zachowały nieprzerwane posłanie Jezusa (sukcesję apostolską).

Wyznajemy wiarę w Chrystusa zgodnie z nieprzerwaną Tradycją katolicką przekazaną nam od Apostołów przez pokolenia. Jednocześnie pozostajemy otwarci na dialog z ludźmi innych religii i wyznań.

Misją naszego Kościoła jest kontynuować dzieło Jezusa Chrystusa, które otrzymali apostołowie. Ewangelię chcemy głosić przede wszystkim osobom, które nie znają jeszcze Jezusa, nie słyszały o Jego dziele lub odrzuciły wiarę. Pragniemy zwracać się do osób, które na chrześcijaństwo patrzą tylko jak na religię zakazów i nakazów, w której nie doświadczają relacji z Bogiem i wspólnotą wierzących. Chcemy działać dla zjednoczenia chrześcijan oraz być znakiem sprzeciwu wobec zła i grzechu. Pragniemy każdemu opowiadać o miłości naszego Stwórcy i Zbawiciela poprzez słowa i przykład życia. Do naszej wspólnoty zapraszamy wszystkich, którzy chcą poznawać Jezusa Chrystusa i naśladować Go, nieważne na jakim są etapie życia, i z jaki doświadczeniem.

Nasze życie i duszpasterstwo skupia się obecnie wokół wspólnot w Poznaniu, Warszawie, Krakowie, Zielonej Górze, Wrocławiu i Grudziądzu. W miarę potrzeb posługujemy również w innych miastach. Członkowie wspólnot oraz każda osoba poszukująca wsparcia może liczyć na pomoc w zakresie kierownictwa duchowego oraz w przygotowaniu i sprawowaniu sakramentów. Pragniemy wspierać się też w każdej innej sferze codziennego życia. Wierzymy, że Kościół to nie tylko „niedzielny obowiązek chrześcijan” ale realna wspólnota relacji.

Jako Reformowani Katolicy i Reformowane Katoliczki czerpiemy doświadczenie i inspiracje z ruchu starokatolicki, z którym się utożsamiamy. Wyłonił się on w roku 1870, po tym, jak w Watykanie ogłoszono dogmat o nieomylności papieża w kwestiach wiary i moralności. Pierwsi starokatolicy obawiali się, że nowy dogmat uniemożliwi przyszłe zjednoczenie Kościołów chrześcijańskich i jest sprzeczny z doświadczeniem chrześcijaństwa Wschodu i Zachodu. Choć papież był patriarchą Zachodu i pełnił rolę pierwszego wśród równych, nigdy nie miał autorytetu nieomylności oraz władzy nad całym Kościołem.

Choć nie zgadzamy się z Kościołem rzymskokatolickim w kwestii prymatu papieskiego to szanujemy papieży jako Biskupów Rzymu oraz zwierzchnika Kościoła rzymskokatolickiego.

Dokumentem, który można nazwać „manifestem starokatolickim” jest Deklaracja Utrechcka.

W kwestiach wiary uznajemy zasadę: trzymamy się tego, co wszędzie, co zawsze, co przez wszystkich było wyznawane – to jest prawdziwie i rzeczywiście katolickie (św. Wincenty z Lerynu). Wyznajemy wiarę niepodzielonego Kościoła pierwszych wieków wyrażoną przede wszystkim w Nicejskim i Konstantynopolitańskim Wyznaniu Wiary. Centrum naszej wiary jest Bóg Ojciec, Syn i Duch Święty – razem z całym Kościołem na ziemi i w niebie oddajemy tylko Jemu cześć i chwałę.

Jesteśmy synodalnymi katolikami uznającymi starożytny model „trzech głosów” (biskupów, duchownych /prezbiterów i diakonów/ oraz świeckich), którzy współdziałają w budowaniu Kościoła. O modelu tym pisze m.in. św. Cyprian: „Uczyniłem to zasadą mojego biskupstwa, by nie podejmować żadnych decyzji tylko w oparciu o moje własne opinie bez konsultacji z wami (prezbiterami i diakonami) i bez aprobaty wiernych”.

Bardzo dużą wagę przywiązujemy do posługi biskupa, który jest znakiem Chrystusa oraz jedności w Kościele. Biskupi w Ekumenicznej Wspólnocie Katolickiej są wybierani przez członków lokalnego Kościoła – duchownych i świeckich. Wszyscy biskupi naszej Wspólnoty zachowują sukcesję apostolską, która wywodzi się od Apostołów. Prezbiterzy to osoby, które można nazwać „zastępcami biskupa„. Do ich zadań należy głoszenie słowa Bożego, sprawowanie sakramentów, przewodzenie zgromadzeniom kościelnym oraz budowanie wspólnoty Kościoła i wspieranie jej we wzroście. Diakoni to osoby, które razem z biskupem i prezbiterami służą Kościołowi. Do ich zadań należy głoszenie słowa Bożego, są też odpowiedzialni za różne dziedziny działalności Kościoła jak np. posługa charytatywna. Biskupem, prezbiterem lub diakonem może zostać w naszym Kościele mężczyzna lub kobieta. Wierzymy jednak, że w Kościele, mimo różnych posług, jesteśmy równi, chcemy być dla siebie jak bracia i siostry a misja Kościoła nie jest zarezerwowana jedynie dla duchownych. Pragniemy być wspólnotą chrześcijan, którzy są zakochani w Jezusie i Kościele.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej www.starokatolicy.eu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

25 grudnia - Narodzenie wielu bogów

Kościół Anglokatolicki i templariusze w Polsce

Tadeusz Kościuszko - cytaty